گزارشات

گزارش برنامه برگزاری دور دوم گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان
باعنوان
"تعاملات دانشگاهی و آموزش ، محور توسعه پایدار ایران و افغانستان "

 

این برنامه در ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 1397/12/01 در محل تالار فرهنگی – اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان آغاز به کار کرد.
در ابتدای برنامه رئیس محترم دانشگاه ، جناب آقای دکتر غلامرضا رضایی به رؤسا و استادان دانشگاه های افغانستان ، استادان ، معاونان و مدیران دانشگاه های داخل و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ... خیر مقدم گفتند و نقش همکاری¬های علمی دانشگاهی و تعاملات بین المللی بخصوص با کشورهای همسایۀ دوست را در توسعه پایدار ستودند و سیاست راهبردی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، همچنین برنامه¬ها و سیاست های کلان دانشگاه سیستان و بلوچستان را با عنایت به فرصت ها و امکانات مناسب آن ، در جهت توسعه و تعمیق روابط فرهنگی و علمی بین المللی بخصوص با کشورهای همجوار دانستند.
پس از ایشان رئیس محترم دانشگاه ابن سینا و عضو شورای عالی وزارت تحصیلات عالیۀ افغانستان ، جناب آقای دکتر امین احمدی، سخنانی را ایراد کردند مبنی بر اینکه دولت و دانشگاهیان و جامعۀ علمی افغانستان نیز آموزش و تحصیلات عالی و تعاملات فرهنگی بین المللی را مؤثرترین راه مهار خشونت و حذف افراط گرایی و تروریسم می دانند و گفتمان عقلانی و اخلاقی را که می تواند فضای عمومی جامعه را به سمت عقلانیت پیش ببرد. به جای بهره¬گیری از احساس و عواطف که در تحریک و مدیریت عمومی جامعه به سوی تأثیر گذاری جریان های افراطی نقش دارد، پیشنهاد می¬کنند.
دبیر علمی همایش ، سرکارخانم دکتر مریم خلیلی جهانتیغ گزارشی از چگونگی برگزاری دور اول گفتگوها در آبان سال 1396 در دانشگاه کابل و تصمیمات اتخاذ شده در بیانیۀ نهایی آنرا ادامه داد که به موجب آن ، دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان برگزار کننده دور دوم در نظر گرفته شده بود. همچنین به موجب این بیانیه دبیرخانه مجمع برگزاری گفتگوها، برای سه سال در دانشگاه کابل و دانشگاه سیستان و بلوچستان وظیفه پیگیری مصوبات نشست ها را بر عهده داشت. بنا به گزارش ایشان از میان مقالات رسیده پس از داوری 30 مقاله برای ارائه و چاپ پذیرفته و چاپ شده بود.
در طول برگزاری این همایش که با حضور حدود 100 نفر از استادان و رؤسای دانشگاه های دولتی و خصوص افغانستان ، استادان ،معاونین و مدیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های داخل انجام می¬شود، مقالات در شش پانل ارائه خواهد شد، دو نشست کاری با حضور نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، رؤسا و استادان دانشگاه های افغانستان و نمایندگاه دانشگاه های عضو از ایران ، برگزار می شود و در طول دو نشست در مورد مسایلی مانند آیین نامه مجمع ، انتشار فصلنامۀ مشترک بین المللی ، تأسیس صندوق مشترک و تعیین محل نشست بعدی تصمیم گیری خواهد شد و به صورت همزمان و در نشست های جانبی دیگری رؤسا و رایزن فرهنگی ایران در کابل ، ضمن بین این مطلب که در حال حاضر بیش از 12 هزار دانشجو از کشور افغانستان در مراکز دانشگاهی ایران مشغول تحصیل هستند، گفتند سیاست های جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از ارتقاء آموزشی فرزندان مهاجران افغانی ساکن ایران ، نشان می دهد که ارادۀ جدی ایران در جهت توسعۀ همکاری های علمی و آموزشی با افغانستان به پیش می رود. همچنین جناب آقای دکتر ربانی مدیر مرکز مطالعات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برلزوم حرکت همه جانبه به سوی همکاری های فرهنگی و علمی دانشگاه های دو کشور ، تأکید کردند. جناب آقای دکتر مجید سرسنگی ، معاون فرهنگی – اجتماعی دانشگاه تهران ، مدیر امور بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان ، معاون اجرایی شورای گسترش مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم از دیگر سخنرانان این جلسه بودند. آقای دکتر احد احدی رئیس محترم شورای فرهنگی دانشگاه کابل پیام رئیس دانشگاه کابل ، جناب آقای دکتر فاروقی ، مشاور محترم رئیس جمهوری افغانستان در امور تحصیلات عالی را قرائت کردند و یکی از دانشجویان افغانستان در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به حاضران خیر مقدم گفتند.