درباره گروه

 

 گروه مهندسی مکانیک       

     گروه مهندسي مكانيك در سال ۱۳۵۶ به عنوان سومين گروه آموزشی در دانشگاه سیستان و بلوچستان، بعد از دورشته مهندسي برق و عمران، تاسيس گرديد. اولين دسته از دانشجويان در اين رشته در مهرماه ۱۳۵۶ وارد دانشگاه شدند. فعاليتهاي آموزشي گروه با پذيرش دانشجو در دو گرايش طراحي جامدات و سیالات در نيمسال اول تحصيلي سال 72-71 گسترش يافت. دوره كارشناسي ارشد تبديل انرژي در گروه مهندسي مكانيك در سال۱۳۷۴ دانشجو گرفته و رسما فعالیت خود را در مقطع تحصیلات تکمیلی آغاز نمود.

درسال ۱۳۸۲ اولین دوره دکتري تبديل انرژي بطور مشترک با دانشگاه شهيد باهنر کرمان آغاز به کار نموده و در سالهای بعد بصورت مستقل اقدام به گرفتن دانشجو در این مقطع گرفت.

در ادامه توسعه گروه، مقطع کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک در مهرماه ۱۳۸۸ تاسیس و اولین دوره دانشجو در این رشته به تعداد ۸ نفر پذیرش شدند. گروه مهندسی مکانیک همچنین مجوز پذیرش دانشجو در گرایش طراحی کاربردی را از بهمن ۹۴ دریافت نمود. در مردادماه 1396، مجوز موافقت قطعی ایجاد رشته مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی، گرایش مکاترونیک در مقطع دکتری توسط گروه مهندسی مکانیک اخذ شد.

...

با توجه به روند توسعه گروه در سالیان گذشته تا کنون و ایجاد گرایش های جدید و جذب اساتید امید است در آینده ای نزدیک این گروه در فرایند ارتقای جایگاه خود به عنوان دانشکده مهندسی مکانیک موفق به اخذ مجوز شود.

 هم اکنون تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در دو گرایش حرارت وسیالات و جامدات 240 نفر، مقطع کارشناسی ارشد در سه گرایش تبدیل انرژی، مکاترونیک و طراحی کاربردی120 نفر و مقطع دکتری ۲۸ نفر می باشند. 

گرایش ها و مقاطع موجود در گروه مهندسی مکانیک