باغ بوتانیک


باغ بوتانیک

در حال حاضر با توجه به کاهش روزافزون تنوع و غنای گونه های گیاهی در سراسر جهان، باغهای بوتانیک از مهمترین مکانها برای حفاظت از گونه های گیاهی محسوب شده و تعداد آنها رو به افزایش است. در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به منظور نگهداری و حفظ گونه های مختلف درختان و درختچه های بومی و غیربومی استان جهت بررسی های مربوط به سازگاری گونه ها و همچنین انجام مطالعات فنولوژیکی اقدام به احداث باغ بوتانیک گردید. این باغ ، موزه ای از گیاهان بومی و نادر استان است که از سرتاسر کشور گردآوری شده و با شرایط خاص و شبیه سازی شرایط اقلیمی بومی به نمایش گذاشته شده است. این باغ نقشی کلیدی در امر مهندسی، نگهداری و کشت گیاهان مفید و نادر و همچنین آموزش بازدیدکنندگان داشته و امکانات موثری برای مطالعه اثر و نجات گونه های مهم و در حال انقراض در اختیار قرار میدهد.

باغ بوتانیک دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۸ با مساحتی بالغ بر سه هکتار و با اهداف ذیل احداث گردید:

  • حفاظت از ژرم پلاسم و ذخایر ژنتیکی گونه های گیاهی
  • بسترسازی علمی و تحقیقاتی برای پرورش و مهندسی گیاهان
  • آشنایی بازدیدکنندگان با مشخصات و خواص گیاهان دارویی
  • بستری جهت بهبود سلامت فیزیکی و روانی جامعه از طریق تماس بیشتر مردم با طبیعت

برخی از گونه های مهم موجود در باغ بوتانیک دانشگاه سیستان و بلوچستان عبارتند از:

۱- گونه های دارویی:

کلکسیون گیاهان دارویی و صنعتی یکی از مجموعه های اصلی باغ گیاهشناسی است که به منظور معرفی گیاهان دارویی و صنعتی به صورت نمایش مجموعه ای از گیاهان بومی یا غیربومی احداث شده است. از مهمترین گونه های دارویی موجود می توان به آلوئه ورا، رزماری، اسطوخدوس، پنیرباد، پنیرباد خواب آور، چای ترش، به لیمو، تاج ریزی، هندوانه ابوجهل، اسپند، پونه و کارلا اشاره نمود.

۲- گونه های زینتی:

الف) درختان، درختچه ها و بوته های زینتی: انواع کاج، سرو، سروناز، توت آمریکایی، کنار، زیتون تلخ، سپیدار، بید مجنون، اکالیپتوس، زرشک زینتی، ختمی، شاهپسند درختی، آکاسیا، کرچک زینتی، گز روغنی، آگاو، اختر، انواع داودی، عطر چای، شمعدانی، کلم زینتی، شیشه شور، نخل مرداب، زبان گنجشک، انواع رز، انواع کاکتوس، سیکاس و پامپاس

ب) گیاهان زینتی پوششی: سیب زمینی شیرین، دیکوندریا، گل یخ، فرانکینیا، چمن آبی، دم اسبی