سوالات متداول


سؤالات متداول

سوال۱- مرکز آموزش الکترونيکی دانشگاه سیستان و بلوچستان از چه طريقی دانشجو می‌پذيرد؟

پاسخ : از سال ۸۷ از طريق آزمون سراسری و در سال ۱۳۹۰ از طريق آزمون اختصاصی تحت نظارت سازمان سنجش آموزش کشور(پردیس) دانشجو پذیرفته است ولیکن در حال حاضر از سال ۹۳ فقط از طریق آزمون سراسری دانشجو می پذیرد.

لازم به ذکر است در هر سال چنانچه مرکز برنامه ای برای پذيرش دانشجوی جديد داشته باشد شرايط و نحوه پذيرش دانشجو را طی اطلاعيه‌های جداگانه‌ای از طريق رسانه های عمومی و نيز وب سايت دانشگاه اطلاع رسانی می نمايد .

 

سوال۲- اعتبار مدرک فارغ‌التحصيلان مرکز آموزش الکترونيکی به چه صورت است؟

پاسخ : به فارغ‌التحصيلان مرکز آموزش الکترونيکی، مدارک مرسوم دانشگاهی به ‌نام دانشگاه سیستان و بلوچستان تعلق می‌گيرد. با اين توضيح که در مدرک صادره، در کنار نام دانشگاه و مقطع و رشته تحصيلی، عبارت " آموزش، به‌صورت الکترونيکی" قيد می‌شود .

مدرک فارغ‌التحصيلی دانش آموختگان اين مرکز، همانند دوره ‌های حضوری، مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری بوده و برای ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر، استخدام و ترجمه از رسميت برخوردار است .

 

سوال۳-آيا برای دانشجويان مشمول بعد از پذيرش در اين مرکز، معافيت تحصيلی صادر می‌شود؟

پاسخ : بله

 

سوال۴- آيا تحصيل همزمان در رشته‌ها و دانشگاه‌های ديگر برای دانشجويان اين مرکز مجاز است؟

پاسخ : خیر

 

سوال ۵- آیا دانشجویان پذیرفته شده در دوره های مجازی می توانند همزمان با تحصیل خدمت سربازی را نیز بگذرانند؟

پاسخ : خیر. دانشجویان حتما باید ضمن تحصیل در این دوره از معافیت تحصیلی استفاده نمایند، در غیر این صورت باید از ادامه تحصیل  انصراف دهند.

 

سوال۶- در حال حاضر چه رشته‌های تحصيلی در اين مرکز در مقطع کارشناسی ارشد داير است؟

پاسخ : در حال حاضر در 4 رشته مدیریت فناوری اطلاعات –گرایش کسب و کار الکترونیکی, روانشناسی عمومی،مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید دانشجو می پذیرد.

سوال۷- مدت مجاز تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد برای دوره‌های آموزش الکترونيکی به چه صورت است؟

پاسخ : مطابق آیین نامه جدید  ﻃﻮل دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ  در ﻫﺮ دو ﺷﻴﻮه(آموزش محور-پژوهش محور) ﭼﻬﺎر ﻧﻴﻤﺴﺎل اﺳﺖ.

 

سوال۸- آيا حذف ترم، مرخصی تحصيلی و حذف دروس موجب افزايش مدت مجاز تحصيل (سنوات) می‌شود؟

پاسخ : بله

 

سوال۹- منظور از برنامه درسی(سیلابس) چيست؟

پاسخ: منظور، مجموعه دروسی است که يک دانشجو بايد در طول دوران تحصيل در رشته مربوطه بگذراند تا فارغ‌التحصيل شود  . يک برنامه درسی مرکب است از: دروس پايه، دروس اصلی و دروس تخصصی و جبرانی.

 

سوال۱۰-سقف تعداد واحدهای مجاز قابل اخذ برای هر دانشجو در هر ترم چيست؟

پاسخ: سقف تعداد واحدهای قابل اخذ دانشجو در هر نيمسال حداقل ۸ واحد و حداکثر ۱۲ واحد می توانند انتخاب واحد نمایند.

 

سوال ۱۱- نحوه برگزاری کلاس های درسی به چه صورت است ؟

پاسخ : در هر ترم، پس از ثبت نام و انتخاب واحد، برنامه درسی، روز و ساعت درس بر روی سایت به دانشجویان اعلام می‌شود که دانشجویان گرامی بایستی در روز و ساعت اعلام شده در سایت درسی توسط نام کاربری و رمز خودشان وارد شده و در کلاس حضور یابند، و بطور همزمان با استاد در ارتباط باشند، صدا و تصویر استاد و مطالب ارائه شده توسط وی را ملاحظه نمایند و چنانچه سؤالی داشتند همان موقع سؤال را مطرح نمایند تا توسط استاد پاسخ داده شود. در طول ترم تحصیلی آرشیو کلاس های درسی به صورت صوتی و صوتی-تصویری در اختیار دانشجویان قرار می گیرد . در ضمن با توجه به نیاز در هر ترم يک یا دو جلسه حضوری برگزار خواهد شد.

 

سوال۱۲- آيا حضور در کلاسها الزامی است؟

پاسخ: تصميم‌گيری برای حضور درکلاس‌های مجازی برعهده استاد و دستیار استاد است. لذا موکدا توصيه می‌شود که دانشجويان به محض انتخاب واحد در هر نيمسال در اولين جلسات کلاس حتما حاضر شوند و از برنامه استاد در مورد حضور و غياب دانشجو مطلع شوند. شرکت در کلاسهای حضوری نیز اختیاری است.

 

سوال ۱۳- از آنجا که کارمند هستم آیا کلاسها در خارج از وقت اداری برگزار می‌شود؟

پاسخ : خیر. علی رغم اینکه تمام تلاش این است که بیشترین تعداد کلاسها در بعد از ظهر باشد، ، لذا برخی از کلاسها صبح و تعدادی نیز بعداز ظهر برگزار خواهد شد و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب امکان برگزاری کلاس وجود دارد و دانشجو باید خود را با کلاس وفق دهد.


سوال۱۴- وظايف يک دانشجو در هر درس چيست؟

پاسخ:بهطور کلی انتظار می‌رود يک دانشجو با اخذ و گذراندن يک درس، به اهداف آموزشی پيش‌بينی شده برای آن درس، نايل  شود. برای نيل به اين مقصود، دانشجو وظيفه دارد مطابق با نظر استاد نسبت به فراگيری مطالب درسی، ارائه تکاليف و انجام پروژه‌های درسی اقدام نمايد.
شيوه و انتظار اساتيد از دانشجو در دروس مختلف متفاوت است و دانشجو در هر درس وظيفه دارد خود را با انتظارات آموزشی و درسی استاد تطبيق دهد.

 

سوال۱۵- منابع اصلی هر درس در نظام آموزش الکترونيکی کدامند؟

پاسخ:

منابع درسی عبارتند از:

* محتوای الکترونيکی از قبل تهيه شده که در فضای الکترونيک هر درس قرار داده شده و در هر نيمسال بر مبنای انتخاب واحد دانشجويان، برای دانشجويان درس مربوطه قابل دسترسی می‌باشد

*کتاب يا کتب معرفی شده توسط استاد

*فايلهای مختلف (پاورپوينت، پی‌دی‌اف، ورد و ....) ارائه شده يا بارگذاری شده در فضای الکترونيکی درس توسط استاد

*آرشيو کلاس‌های ضبط شده

* مطالب ارائه شده در کلاس‌های حضوری

نکته مهم: وجود و ميزان تاثير هر يک از منابع فوق و سهم هر مورد در طراحی سوالات امتحانی و ارزيابی‌های طول ترم در هر درس توسط استاد تعيين و اعلام می‌شود