اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

حضور دانشگاه سیستان وبلوچستان در دور نخست گفتگوهای فرهنگی ایران وافغانستان

حضور دانشگاه سیستان وبلوچستان در دور نخست گفتگوهای فرهنگی ایران وافغانستان

بنا به دعوت مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی هیئتی از دانشگاه های ایران در روز سی ام فروردین ماه عازم کشورافغانستان شدند.

به گفته خانم دکتر مریم خلیلی جهان تیغ هیئتی متشکل از رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگانی از دانشگاه‌های گیلان، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، یزد، فردوسی مشهد، دانشگاه بیرجند و دانشگاه سیستان و بلوچستان در این نشست شرکت نمودند.

نخستین دور گفتگوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با ارائه مقالات اساتید مدعو آغاز و دکتر خلیلی به‌عنوان استاد و نماینده دانشگاه سیستان و بلوچستان سخنرانی خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان: صد میدان خواجه عبدا... انصاری، نردبان عروج روح بشری ارائه نمود.

در این گفتگوی فرهنگی که در پنج نشست ودوروز ادامه یافت تفاهم‌نامه همکاری با حضور رئیس دانشگاه کابل رایزن فرهنگی ایران میان دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه کابل به امضاء رسید؛ و امضاء تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های، ننگر هار، بامیان و بلخ نیز با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در کابل ادامه دارد. بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه‌ها دانشگاه‌های جمهوری اسلامی افغانستان علاقه‌مندی خود در زمینه‌های مختلف همکاری‌های آموزشی و پژوهشی را با دانشگاه اعلام داشته و دانشگاه سیستان و بلوچستان هم به‌نوبه خود کوشش می‌نماید تا از ترم تحصیلی آینده، دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را ثبت‌نام نماید.

گفتنی است رئیس اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان و رئیس موسسه تحصیلات عالی جهان نور کابل نیز علاقه‌مندی خود برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک علمی و بین الملی و جذب دانشجو با دانشگاه‌های ایران را اعلام نموده‌اند.

از مهم‌ترین بخش‌های جانبی این نشست می‌توان به: کلنگ زنی ساختمان زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد که پس از هشت سال آمادگی و انتظار ایران و افغانستان با حضور جمعی از مقامات دو کشور به بهره‌برداری رسید.

افتتاح نمایشگاه کتاب ایران در دانشگاه کابل با حضور سرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در کابل و دکتر فاروقی رئیس دانشگاه کابل از دیگر برنامه‌هایی جانبی بود که با شرکت بیش از 70 ناشر ایرانی، 40 ناشر افغانستانی با بیش از 25 هزار عنوان کتاب برگزار شد.

در پایان مقرر گردیده است تا نشست آتی گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان در زمستان سال جاری به میزبانی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شود.

 

 

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط