اولین جلسه دورۀ هفتم هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان سیستان و بلوچستان با حضور دکتر حجتالله مرادیپور، معاون پژوهش و فناوری مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بههمراه اعضای هیئت نظارت استان، رؤسا و نمایندگان دانشگاهها و مراکز آموزشعالی استان برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، اولین جلسه دورۀ هفتم هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان سیستان و بلوچستان با حضور دکتر حجتالله مرادیپور، معاون پژوهش و فناوری مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بههمراه اعضای هیئت نظارت استان، رؤسا و نمایندگان دانشگاهها و مراکز آموزشعالی استان در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.در ابتدای جلسه، دکتر غلامرضا رضایی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان و رئیس هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفت استان سیستان و بلوچستان، ضمن خیرمقدم به مهمانان، نظارت و ارزیابی را رکن اصلی پیشبرد علمی و بهبود مستمر عملکرد دانشگاهها دانست و خاطرنشان کرد: «نظام نظارت دقیق و روزآمد، پیشنیاز اصلاح سیاستها، حفظ استانداردهای علمی و طراحی نقشه راه توسعه آموزشعالی است. دانشگاهها برای ایفای نقش تمدنساز خود نیازمند بازخوردهای علمی و مبتنی بر دادهاند». وی با اشاره به نقش ویژه دانشگاههای استان در تربیت نیروی انسانی متخصص افزود: «دانشگاه سیستان و بلوچستان با گستره فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه خود، آماده است در چارچوب سیاستهای وزارت علوم، مسیر ارتقای کیفیت را با قدرت ادامه دهد».
در ادامه دکتر سید روحالله موسوی، مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه و دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان، با ارائۀ گزارشی جامع از وضعیت مؤسسات آموزشعالی استان به تشریح شاخصهای ارزیابی و نتایج بهدستآمده پرداخت. براساس اینگزارش، دانشگاهها و مراکز آموزشعالی استان طی سالهای اخیر روند روبهرشدی را تجربه کردهاند؛ اما تقویت زیرساختهای پژوهشی، نوسازی تجهیزات و بازنگری در برخی برنامههای درسی از ضرورتهای جدی ارتقای کیفیت است. وی همچنین به لزوم توجه به پراکندگی جغرافیایی استان، چالشهای اقلیمی، کمبودهای نیروی انسانی متخصص و نیاز به حمایتهای ملی در توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد.
در ادامه جلسه، رؤسا و نمایندگان دانشگاههای سیستان و بلوچستان، زابل، ولایت ایرانشهر، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، سراوان، فرهنگیان، علمی کاربردی، ملی مهارت و دیگر مراکز آموزشعالی، به بیان دیدگاهها، نیازها و پیشنهادهای خود پرداختند.چالشهای مرتبط با زیرساختهای آموزشی، تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، تأمین اعضای هیئتعلمی متخصص، ساماندهی فضاهای خوابگاهی و ارتقای برنامههای فرهنگی و دانشجویی از مهمترین نکاتی بود که از سوی نمایندگان دانشگاهها و موسسات آموزشعالی، پژوهشی و فناوری مطرح شد.
در بخش پایانی جلسه، دکتر حجتالله مرادیپور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان استان، هدف اصلی این سفر را «ارزیابی میدانی، شناخت واقعیتها، گفتوگوی مستقیم با مدیران و تحلیلهای دادهمحور از وضعیت آموزشعالی استان» عنوان کرد. وی با اشاره به نقش هیئتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی بهعنوان بازوان توانمند ارتقای کیفیت در کشور، نگاه وزارت علوم به این هیئتها را حمایتی، راهبرانه و توسعهمحور و وظیفه نظارت را نه«مچگیری» بلکه «توانمندسازی دانشگاهها» دانست.
مرادیپور ضمن تاکید بر ارزیابی علمی و منصفانه، بهعنوان ابزار رشد و اصلاح و با اشاره به گسترۀ واقعی واحدهای تحت نظارت وزارت علوم در نظام آموزشعالی کشور با بیش از ۲۹۰۰ واحد آموزشی، پژوهشی و فناوری که شامل دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و مؤسسات پژوهشی خصوصی است؛ خاطرنشان کرد: «این وسعت نشان میدهد که نظام نظارت و ارزیابی باید دقیق، تخصصی و مبتنی بر شاخصهای علمی باشد. ورود غیرتخصصی به فرایند ارزیابی نهتنها اعتماد مؤسسات را کاهش میدهد، بلکه کارآمدی نظام سیاستگذاری را نیز تضعیف میکند». وی با تفکیک صریح میان «نظارت» و «بازرسی» افزود: «نظارت در وزارت علوم ماهیتی راهبرانه، حمایتی، پرهیزگریانه از مداخلۀ منفی و غیرتهاجمی دارد. فلسفۀ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزشعالی نیز کمک به دانشگاهها برای ارتقای کیفیت و پیشگیری از افزودن بار اداری یا ایجاد فضای تنش میباشد».
او همچنین بر لزوم توجه به «زنجیرۀ نتایج» در تحلیل ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر مرکز نظارت سعی دارد با پوشش کامل دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی، بر اساس شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد و با تحلیل ورودیها، فرایندها، خروجیها و پیامدهای واقعی هر مؤسسه، نبست به ارائه کارنامههای دقیق از وضعیت عملکرد هریک از مؤسسات ارزیابیشده اقدام کند».
مرادیپور با اشاره به بیانات دکتر سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیئت دولت که طبق ابلاغ مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی،
دانشگاهها باید ساماندهی و ماموریتگرا شوند و برحسب نیاز بمانند یا منحل شوند و یا الحاق شوند؛ وزارت عتف را در تحقق این هدف مصصم به استقرار نظام اعتباربخشی آموزشعالی دانست. چراکه بدون نظام اعتباربخشی بهبود کیفیت مستمر آموزشعالی در حد شعار باقی خواهد ماند و با توجه به هدفگذاری جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بینالملل در کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه، بدون اعتباربخشی که نتیجهاش ارتقای کیفیت و اعتمادسازی است، ورود به عرصههای بینالملل برای نظام آموزشعالی با مشکل مواجه خواهد شد.
دکتر مرادیپور در پایان با اشاره به ظرفیتهای انسانی ارزشمند و همزمان چالشهای زیرساختی استان گفت: «سیستان و بلوچستان استانی است که در آن امید و ظرفیتهای شگرف با محرومیتهای جدی در کنار هم قرار گرفتهاند. نقش دانشگاهها در این استان نقشی فراتر از یک نهاد آموزشی و محور توسعه، تقویت امید اجتماعی و ایجاد فرصت برای آینده جوانان استان است».