اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری نشست علمی (تاب آوری شهر زاهدان در برابر بحران آب)

برگزاری نشست علمی (تاب آوری شهر زاهدان در برابر بحران آب)

میز گرد تخصصی «تاب آوری شهر زاهدان در برابر بحران آب» ساعت 30/9 صبح روز شنبه مورخ 26/9/1401 در محل تالار وحدت دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد. این نشست علمی به مناسبت هفته پژوهش و با هدف ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و با حضور اساتید دانشگاه، مدیر بحران استانداری سیستان و بلوچستان و کارشناسان و متخصصان حوزه آب از شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد.

با توجه به اینکه در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی های شدید و کمبود ریزش های جوی در نقاط مختلف کشور صورت گرفته ، لذا بحران آب و کمبود آب جهت مصارف جمعیت و کاربری ها و خدمات مختلف شهری به وقوع پیوسته است.

بحران آب یکی از مسایل بسیار جدی است که شهرها را تهدید می کند. به عبارت دیگر، یکی از مهمترین مخاطراتی که در آینده شهرها با آن مواجه خواهند شد، مشکل تأمین آب آشامیدنی است. شهر زاهدان هم در دوره های مختلف دچار کمبود آب بوده است. تا سال 1365 تقریباً جمعیت و منابع آبی در شهر زاهدان با هم هماهنگ بوده اما کیفیت آب و سطح زیر ساخت ها نسبت به زمان حاضر پایین تر بوده است. در زمان حاضر به دلیل افزایش سریع جمعیت، افزایش روز افزون مصرف آب، بالا رفتن سطح آموزش و بهداشت، مهاجرت از روستاها و سایر نقاط استان به شهر زاهدان و توسعه کالبدی و پراکنده شهر، اهمیت مسأله کمبود آب در شهر زاهدان بیش از پیش آشکار شده است. لذا بررسی تاب آوری شهر در برابر بحران آب حائز اهمیت اساسی است.

یکی از ارکان اساسی که در تاب آوری شهری بایستی مورد توجه قرار گیرد، حفظ کیفیت زندگی است. در سال های گذشته به دلیل طرح های مختلفی که توسط دولت در زاهدان در زمینه تأمین آب اجرا شده ، کیفیت زندگی شهروندان ارتقاء پیدا کرده و با بروز بحران آب بایستی به سمت و سویی حرکت نمائیم که کیفیت زندگی شهروندان کاهش نیابد. لذا در این نشست علمی مطالب و مباحثی توسط اساتید، کارشناسان و متخصصان حوزه آب مطرح گردید که به عنوان راهنما در تهیه طرح های توسعه شهری و تأمین آب می تواند مورد استفاده سازمان های مرتبط قرار گیرد. در این میزگرد علمی جناب آقایان مهندس سرگزی از مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، مهندس اعلایی و مهندس پرندوار از شرکت آب و فاضلاب استان، دکتر محمود خسروی و دکتر صمد فتوحی از اساتید دانشکده جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستان به ایراد سخنرانی پرداختند و مطالب و موضوعاتی از قبیل طرح های اضطراری تأمین آب برای زاهدان (انتقال آب از حرمک و حوضه تهلاب به زاهدان در کوتاه مدت و احداث کانال انتقال آب از هامون صابری)، توسعه فناوری ها و روش های نوین جهت بهره گیری از سیستم هوشمند در مدیریت و بهره برداری از شبکه توزیع، توسعه فناوری ها و روش های نوین در نگهداری و بهره برداری از تأسیسات خط انتقال آب از زابل به زاهدان ، راهکارهای مقابله با چالش آب در شهر زاهدان، انتقال آب از دریای عمان و احداث منطقه ویژه اقتصادی تولید آب شیرین در کنار دریای عمان ارایه گردید.

در پایان اساتید و شرکت کنندگان در نشست به طرح نقطه نظرات و دیدگاههای ارزشمند خود در زمینه مقابله با بحران آب در زاهدان پرداختند. انتقال صنایع به مناطق ساحلی و هدایت جمعیت متقاضی اشتغال به این مناطق ، تصفیه فاضلاب و پساب تولیدی در زاهدان، جداسازی آب شرب و آب خانگی از یکدیگر از جمله نقطه نظرات ارایه شده در این نشست بود. لازم به ذکر است در این نشست بیش از 50 نفر از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه حضور داشتند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط