اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری همایش تعلیم و تربیت در دوران کرونا و پساکرونا

برگزاری همایش تعلیم و تربیت در دوران کرونا و پساکرونا

همایش تعلیم و تربیت در دوران کرونا و پساکرونا توسط دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی، همایش تعلیم و تربیت در دوران کرونا و پساکرونا توسط دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.  این همایش، به صورت مجازی با حدود 150 شرکت کننده و حضوری یا چهره به چهره در حدود 100 شرکت کننده داشت.
همایش تعلیم و تربیت در ایام کرونا و پساکرونا، در بخش اول با سخنرانی های دکتر در محمد کردی تمندانی معاونت پژوهشی دانشگاه، دکتر محمود شیرازی ریاست دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر مسعود خنجر خانی دبیر اجرایی همایش، دکتر روح اله باقری مجد دبیر علمی همایش، دکتر یحیی قائدی و دکتر ولی مهدی نژاد آغاز و در ادامه مقاله‌ها در دو پنل صبح و بعد از ظهر به صورت حضوری-مجازی ارائه شد:
دکتر مسعود خنجر خانی، دبیر اجرایی همایش ملی تعلیم و تربیت در ابتدای امر خلاصه گزارشی از کارهای انجام شده در بخش همایش ارائه کرد و مراتب تقدیر و تشکر خود را از همکاری واحدهای مربوطه اعلام داشت. وی گفت سیستم تعلیم و تربیت، و انسان تربیت شده‌ی عصر حاضر، باید توان عکس العمل مناسب و مقضی، به هنگام تغییرات محیطی را دارا باشد. تربیت مبتنی بر عاملیت و آزادی انسان، می‌تواند قدرت سازگاری و توان زیست در عصر تحولات سریع را فراهم کند. با این اوصاف چالش‌هایی نظیر کرونا پایان ناپذیرند، آنچه امکان زیست را فراهم می کند توان سازگاری و توان اقدام مناسب در برابر تحولات است.
در ادامه دکتردرمحمدکردی تمندانی، معاونت پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان سخنرانی خود را بشرح ذیل ارائه کرد. ایشان ضمن اظهار خرسندی از برگزاری همایش، نقش دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی در حل چالش‌های روانشناختی و اموزشی دانشجویان را مهم دانست و به نسل‌های مختلف دانشگاهی اشاره نمود و گفت دانشگاه باید جامعه محور باشد و امروز این همایش جلوه‌ای از نقش آفرینی در کمک به حل مشکلات اجتماعی است و در آخر اشاره به مهارت آموزی دانشجویان نمود. همچنین سخنان مبسوطی درمورد جایگاه، اهمیت و ضرورت آموزش های پژوهش محور ارایه کرد.
در ادامه دکتر محمود شیرازی ریاست دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ازهیات رییسه دانشگاه جهت حمایت از همایش تشکر و قدردانی نمود و اشاره داشت که حوزه معاونت اموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان برای اولین بار در کشور با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتباتی در مورد چالش‌های آموزش حضوری در دوران پساکرونا در اوایل اردیبهشت 1401 داشته و متعاقب آن طی مکاتبه‌ای دیگر با وزارت عتف راهکارهای برطرف کردن چالشهای آموزشی در پساکرونا را به وزارت اعلام نمود. در ادامه اظهار نمود اقداماتی مبتکرانه از این دست است که دانشگاه سیستان و بلوچستان را جزو هزار دانشگاه اثرگذار و برتر جهان و بیست هفت دانشگاه اثرگذار کشور قرارداده است. همچنین ایشان اظهار کرد ما براساس این اصل مسلم که یک مثقال پیشگیری بهتر از خروارها درمان است این همایش را برگزار نمودیم تا اولا بدانیم چالش‌ها وآسیب‌های آموزش‌های مجازی در دوران کرونا چه بوده است؟ ثانیا  در پساکرونا دانشجویان و حتی اساتید با چه چالش‌هایی روبرو خواهند بود تا علاج واقعه را قبل ازوقوع انجام دهیم. در ادامه اضافه نمود آموزش در دوران پساکرونا برای تعدادی از دانشجویان ممکن است چالش‌های از خفیف تا شدید ایجاد کند. وی در ادامه به بیان کلی راهکارهایی پرداخت.

سپس دکتر روح اله باقری مجد، دبیر علمی همایش تعلیم و تربیت گفت ورود فناوری در آموزش تغییرات و تحولی را در عرصه یاد دهی و یادگیری به همراه داشته است که با اپیدمی ویروس کرونا در جامعه جهانی، آموزش در سیستم‌های آموزشی را ملزم به بکارگیری فناوری کرده است. آموزش الکترونیکی به صورت گریز ناپذیر پا به عرصه کلیه ساختارهای اموزشی گذاشته و در این راه با توجه به محدودیت‌های آموزش کاملا آنلاین و چهره به چهره، آموزش‌های ترکیبی به عنوان روش موثرتر مد نظر قرار گرفت. بدین منظور سخنان ایشان در پاسخ به چهار سوال اصلی در بخش‌های انعطاف‌پذیری، تسهیل تعامل، تسهیل فرایند یادگیری و جو یادگیری موثر، مطرح شد و استراتژی‌های لازم در جهت تقویت سیستم یادگیری ترکیبی ارائه گردید.
دکتر یحیی قائدی، دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی نیز در همایش تعلیم و تربیت به ارائه سخنرانی پرداخت. عنوان بحث ایشان کرونای فیلسوف بود:  از کرونا چه پرسش هایی بر آمد؟ ایشان سخنان خود را در سه بخش بیان کرد که پرسش‌های فلسفی چگونه بر می‌آیند و چگونه دایمی‌اند و ارزش و اهمیت آنها چیست. وی در بخش نخست بیشتر به بر آمدن پرسش از دوگانه نظام سرمایه داری در مقابل کمونیست (شرقی/غربی) پرداخت. در بخش دوم  به بر آمدن پرسش‌ها در ایران بویژه جدال بر سر کارایی و ناکارایی نظام سیاسی در ایران پرداخته شد و در بخش پایانی رخنه این پرسش‌ها در وضعیت تربیتی ایران و ربط این پرسش‌های تربیتی با پرسش‌های اخلاقی و سیاسی مورد باز اندیشی قرار گرفت.
سخنران بعدی، دکتر ولی مهدی نژاد، دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در سخنرانی خود در همایش تعلیم و تربیت مطابق مباحث ذیل پرداخت. وی گفت به استناد گزارش یونسکو از وضعیت آموزش و پرورش کشورهای مختلف دنیا به‌ واسطه همه‌گیری کووید-19، بیش از 195 کشور دنیا مجبور به توقف فعالیت‌های آموزشی خود در مقاطع مختلف شده‌اند که شامل چیزی معادل 91 درصد یا 6/1 میلیارد دانش‌آموز و دانشجو هست. در ایران در کنار سایر نهادهای اجتماعی، یکی از بخش‌های مهم که با اعلام همه‌گیری ویروس کووید-19 در اواخر بهمن‌ماه 1398 تحت تأثیر قرار گرفت، مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها بودند. درواقع در یک اقدام سریع برای حفظ سلامت دانشگاهیان و کنترل شیوع این ویروس، دانشگاه‌هاي کشور فعاليت‌هاي آموزشی خود را به حالت تعلیق درآوردند. انتظار می‌رفت این تعطیلی موقت بوده و نهایتاً تا پایان تعطيلات نوروزی وضع به حالت عادی برگردد که این‌گونه نشد. لذا مراکز آموزش عالی می‌بایست رویکرد جدید متناسب با وضعیت پیش‌آمده انتخاب می‌کردند که مناسب‌ترین آن استفاده از آموزش‌های مجازی بود. خوشبختانه دانشگاه‌های زیادی بستر نرم و سخت‌افزاری را از قبل مهیا کرده بودند که این امر، به‌کارگیری رویکرد آموزش‌های مجازی و برخط را تسهیل می‌کرد. ایشان در ادامه یافته‌های پژوهش خود را در زمینه اثربخشی آموزش‌های مجازی بیان نمود.
بعد از اتمام سخنرانی‌ها، شرکت کنندکان در همایش در قالب دو پنل بصورت مجازی و حضوری، شاهد ارائه مقالات توسط پژوهشگران بودند. در ادامه، همایش به شکل پرسش و پاسخ ادامه یافت و در نهایت با بیان نظرات اعضای پنل، جمع بندی و خاتمه یافت.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط