اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری دومین کنفرانس بین المللی بیابان لوت با رویکرد گردشگری

برگزاری دومین کنفرانس بین المللی بیابان لوت با رویکرد گردشگری

دومین کنفرانس بین المللی بیابان لوت با رویکرد گردشگری با شرکت اندیشمندان و محققین برجسته ملی و بین المللی در روز پنجشنبه 9 اردیبهشت ماه 1400 در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دومین کنفرانس بین المللی بیابان لوت با رویکرد گردشگری با شرکت اندیشمندان و محققین برجسته ملی و بین المللی در روز پنجشنبه 9 اردیبهشت ماه 1400 در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد. در این همایش که با سخنان دکتر فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و خیر مقدم دکتر غلامرضا رضایی ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شد، علاوه بر میهمانان و محققین بنام جغرافیای کشور، اساتید پیش کسوتی همچون دکتر پرویز کردوانی استاد سابق دانشگاه تهران و از اساتید پیشگام در مطالعات علمی بیابان لوت، چهره ماندگار، جغرافیدان  و دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش در ایران، دکتر فرج‌الله محمودی استاد بازنشسته  گروه جغرافیای طبیعی ژئومورفولوژی دانشگاه تهران و از پیشکسوتان و صاحب‌نظران این رشته و رئیس پیشین انجمن جغرافیای ایران نیز شرکت داشتند. علاوه بر این پروفسور محمد رضا ثروتی صاحب نظر در حوزه ژئومورفولوژی و پروفسور بهلول علجانی استاد برجسته اقلیم شناسی پیام خود را به برگزارکنندگان علمی و اجرایی کنفرانس بیان کردند.

دکتر محسن حمیدیان پور دبیر علمی دومین کنفرانس بین المللی بیابان لوت گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس افزایش شناخت نسبت به میراث جهانی لوت و شناسایی فرصت ها و موانع موجود جهت توسعه پایدار گردشگری و کسب و کارهای محلی برای ساکنین همجوار با این میراث است. در واقع میراث جهانی لوت پتانسیل‌ و جاذبه های گردشگری متعددی دارد. توسعه گردشگری امری مهم است و البته حفاظت و بهره برداری پایدار از آن امری مهم تر است. لذا پس از ثبت این میراث در سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۳۹۵... تصمیم به برگزاری کنفرانسی در ارتباط با میراث طبیعی لوت به صورت دو سالانه گرفته شده است. نخستین کنفرانس در دانشگاه بیرجند برگزار شد. محققین و دانشمندان در این کنفرانس به موضوعات مختلف مرتبط به بیابان لوت به صورت علمی و کاربردی پرداختند و پس از آن برگزاری دومین کنفرانس به دانشگاه سیستان و بلوچستان محول گردید.

در این کنفرانس پروفسور ژوزه بریلها از دانشگاه مینی¬یو پرتغال در خصوص به رسمیت شناختن بین‌المللی میراث زمین شناختی همچون بیابان لوت، دکتر رضا سلطانی از ویتنام در خصوص روش‌های سرمایه گذاری در بیابان با الگوپذیری از کشورهای جهان، دکتر جنیفر فیچت از دانشگاه  ویت واتر استند آفریقای جنوبی در خصوص اثر تغییر اقلیم بر توریسم خاورمیانه و دکتر فابیو کاربونه از ایتالیا در خصوص گردشگری بیابان در ارتباط با ژئوپلیتیک و اهداف توسعه پایدار سخنرانی نمودند. ضمن اینکه سخنرانان داخلی نیز در خصوص بیابان و اقلیم درمانی، لزوم برنامه ریزی محلی و ایجاد زیرساخت ها و اینکه بیابان لوت پنجره ای بین المللی سازی گردشگری است سخن به میان آوردند.

امتیاز به خبر :