اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی بازخوانی مفهوم و مصداق مجوس با رویکرد کلامی

برگزاری کرسی ترویجی بازخوانی مفهوم و مصداق مجوس با رویکرد کلامی

به گزارش روابط عمومی، کرسی ترویجی«بازخوانی مفهوم و مصداق مجوس با رویکرد کلامی» در روز سه شنبه 5 اسفند 1399 در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در این کرسی ارائه کننده  دکتر سجاد واعظی منفرد، استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سیستان و بلوچستان؛ و ناقدان کرسی دکتر محبعلی آبسالان از گروه ادیان و عرفان، دکتر ولی اله حسومی از گروه علوم قرآن و حدیث و دکتر خلیل حکیمی‌فر از گروه ادیان و عرفان بودند. مدیریت جلسه را نیز دکتر عبدالرسول حسنی فر برعهده داشتند.

در بخش نخست جلسه، ارائه کننده با اشاره به رویکرد کلامی بحث و پیوندهای ناگسستنی علم کلام با تاریخ، تفسیر و منابع روایی، موضوع اصلی بحث را مساله کتابی بودن یا نبودن مجوس و بحث نبوت زرتشت دانست که متکلمان و مفسران و فقهاء دیدگاههای گوناگونی درین باره ابراز داشته اند.

در مجموعه منابع کلامی و تفاسیر کلامی، در اغلب موارد، مراد و منظور از مجوس، زرتشتیان است و ایشان مصداق اصلی مجوس هستند، همچنانکه پژوهش تاریخی و کلامی نیز موید این نظرگاه است و ازین رو با استناد مستقیم به آیه هفدهم سوره حج، زرتشت در دایره پیامبران آسمانی قرار می گیرد.

پس بحث و برررسی این بحث، در ادامه ناقدان با مطرح کردن نقدهای روشی و نظری به بیان نظرات خود پیرامون مطلب ارائه شده پرداخته و ارائه کننده نیز پاسخهای خود را بیان نمود. در انتها، شرکت کنندگان نیز پرسشها و نکاتی را مطرح کردند که اساتید حاضر در جلسه که مخاطب قرار گرفته بودند، به تبادل نظر با مطرح کنندگان پرسش پرداختند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط