اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

گزارش نخستین پیش رویداد ملی جغرافیا

گزارش نخستین پیش رویداد ملی جغرافیا

در راستای برگزاری نخستین رویداد ملی جغرافیا، نخستین جلسه پیش­رویداد در تاریخ 1401/03/07 با همکاری موسسه جغرافیا دانشگاه تهران و مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، در سالن شهدای دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران برگزار شد. این جلسه به منظور آشنایی، معرفی و آگاهی هرچه بیشتر دانشجویان، دانش­آموختگان و دیگر علاقه­مندان به مجموعه علوم جغرافیایی برگزار شد؛ در ادامه گزارش مختصری از این جلسه ارایه شده است.

 

در ابتدای جلسه، ریاست محترم دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر زیاری ضمن عرض خوش­آمدگویی به حضار به ایراد سخنرانی خویش پرداختند. ایشان با اشاره به نام­گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان: تولید، دانش­بنیان، اشتغال­آفرین؛ بر نقش دانش و دانشگاه در این راستا تاکید کرده، همچنین بر توانایی و اثرگذاری مجموعه علوم جغرافیایی در حوزه کارآفرینی، اشتغال و رفع بیکاری تاکید کردند.

سخنران بعدی سرکار خانم دکتر محمدخان، معاونت محترم پژوهشی دانشکده جغرافیا بودند که به طرح مباحثی در زمینه آشنایی با مرکز نوآوری (G4) دانشکده و نقش و اهمیت آن در آموزش، رشد و هدایت دانشجویان و دانش­آموختگان مجموعه علوم جغرافیایی پرداختند و فرایند کار را تشریح نمودند.

جناب آقای دکتر مقصودی، ریاست محترم موسسه جغرافیا دانشگاه تهران، به عنوان سخنران بعدی به ایراد مطالبی پیرامون فرایند و سازوکار اجرایی نخستین رویداد ملی جغرافیا و تفاوت­های آن با روال عادی در برگزاری همایش­های علمی پرداختند. همچنین ایشان یادآور شدند که به دلیل تجربه نخست در این مهم در کشور و در مجموعه علوم جغرافیایی هنوز تلاش­ها و پیگیری­های لازم برای پربارتر کردن این رویداد مهم در جریان است.

سخنران بعدی جناب آقای دکتر امینی، کارشناس ارتباط دانشگاه با صنعت مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری بودند که ایشان نیز به ارایه نکات فنی و مطالب بسیار مهمی پیرامون نخستین رویداد ملی جغرافیا پرداختند و از تلاش­ها و دلسوزی­های دست­اندرکاران در پیشبرد اهداف ترسیم شده یاد کردند. ایشان خاطر نشان کردند که با هم­افزایی و فهم مشترک بین مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و دانشکده و موسسه جغرافیا دانشگاه تهران کار آغاز شده و به مرحله کنونی رسیده است.

جناب آقای مهندس ریاضی، به عنوان منتور و رابط بین دستگاه­های اجرایی و فعالین حوزه مجموعه علوم جغرافیایی (رابط بین تقاضا- ایده) به طرح مباحث بسیار مهمی پرداختند و بر چگونگی طرح ایده و ارایه و عرضه آن به سازمان­های مربوطه اشاره کردند.

در بخش دوم جلسه که برای حدود 2/5 ساعت برنامه­ریزی شده بود، جناب آقای صدری سرتیم ارزیاب و نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به طور مفصل به بیان نقش حمایتی، برنامه­ها و اقدامات این معاونت در حمایت و پشتیبانی از طرح­ها و ایده­ها پرداختند. همچنین، نامبرده به طور کامل به چگونگی تاسیس و ثبت شرکت­های دانش­بنیان اشاره کردند که بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفت.

در پایان این بخش از جلسه، نمایندگان استانی به همراه روسای محترم دانشکده و موسسه جغرافیا، معاونت محترم پژوهشی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، نمایندگان محترم از مرکز همکاری­های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مشاور مرکز نوآوری دانشکده جغرافیا، به بازدید از مرکز نوآوری دانشکده جغرافیا پرداختند و از نزدیک با امکانات، توانایی­های و زمینه­های فعالیت این واحد آشنا شدند.

در پایان این پیش­رویداد و به عنوان برآیند جلسه، به اتفاق­نظر بر لزوم برگزاری دومین پیش­رویداد ملی جغرافیا با اهداف و رویکردهای مورد بحث تاکید شد.

امتیاز به خبر :