اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

سومین کارگاه تئوری موسیقی برگزار شد

سومین کارگاه تئوری موسیقی برگزار شد

در راستای اجرای برنامه های دانشکده هنر و معماری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سومین کارگاه تئوری موسیقی با عنوان " گوشه و مقام در آوازهای موسیقی ایرانی" ساعت ۱۲ الی ۱۳ روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه 97 در محل سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری برگزار شد.
در این جلسه که با استقبال اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده هنر و معماری برگزار شد آقای مهندس فلاح نژاد مطالبی پیرامون پرده گردانی از گوشه ها و آوازهای اولیه به سایر گوشه ها مطرح نمود که این مهم از طریق تحلیل و بررسی برخی از قطعات موسیقی ایرانی به انجام رسید.
گوشه : در درون هر دستگاه یا آواز دانگ ها که متشکل از چهار نت پی در پی وجود دارند که هر دانگ متشکل از چهار نت و مبتنی بر یکی از درجات گام است که متفاوت با بقیه نت های درجات گام میباشد مشخص می شود.
هر گوشه بر اساس یک نت تکیه و نت شاهد آن یا مبنا مشخص می گردد. و در هر دستگاه حداقل 7 درجه وجود دارد که مبتنی بر هر کدام از این درجات یک دانگ موسیقایی پدید می آید اما با توجه به رفت و برگشت جمله های موسیقی میان نت های تکیه و شاهد و فرم جمله های موسیقی گوشه های متفاوتی از هر کدام از این درجات بوجود می آید.
از طرفی یک جمله موسیقایی از طریق تکرار درجات و گوشه های متفاوت گسترش می یابد تا جایی که ممکن است از طریق پرده گردانی یک جمله موسیقایی از یک دستگاه و آواز و گوشه های موجود در آنها به دستگاه، آواز و گوشه های دیگری انتقال یابد.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط