اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری کرسی ترویجی «روزه‌داری و ورزش حرفه‌ای؛ بررسی از منظر علم و دین»

برگزاری کرسی ترویجی «روزه‌داری و ورزش حرفه‌ای؛ بررسی از منظر علم و دین»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کرسی ترویجی با عنوان: روزه‌داری و ورزش حرفه‌ای؛ بررسی از منظر علم و دین، در روز یکشنبه 19 اردیبهشت ماه، ساعت 9:30 به صورت وبینار در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در این کرسی ارائه کننده دکتر رضا دلاور از گروه علوم ورزشی بود و دکتر مجید وحیدیان از گروه علوم ورزشی، دکتر احسان سامانی از گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و دکتر سید محمد حسین موسوی از گروه علوم قرآن و حدیث، نقد کرسی را بر عهده داشتند. مدیریت جلسه را نیز دکتر حسنی فر برعهده داشت.

در این جلسه ابتدا دکتر دلاور با توجه به دغدغۀ ورزشکاران و مربیان ورزشی مسلمان نسبت به اثرات روزه‌داری در ماه مبارک رمضان بر روند تمرینات و مسابقات ورزشکاران حرفه‌ای،  بر اساس اصول و یافته‌های جدید فیزیولوژیایی و تغذیه‌ای، به بحث در این مورد پرداخت. ایشان پس از تفکیک ورزش عمومی از ورزش حرفه ای توضیح داد چون ورزشکار حرفه‌ای از یک طرف عملاً نمی‌تواند از نظم و انضباط ورزشی خود تخطی کند و از طرفی دیگر الگوی خوردن، آشامیدن و ریتم خواب شبانه در ماه مبارک رمضان به هم می‌خورد که می تواند در طولانی مدت موجب تخریب عضلانی، دهیدراته شدن و یا همان کم شدن آب بدن منجر به افزایش اسمولاریتۀ خون و افزایش دمای مرکزی بدن شود. وی این مسئله را چالشی دانست که نیازمند ورود علمای دین و فقها برای حل این مسئله است. به نظر می رسد که با اندیشیدن تمهیداتی برای این موضوع، برای مثال شبیه به حکم روزه گرفتن فرد مسافر، احتمالاً گره‌گشای این مشکل باشند. 

در ادامه این جلسه ناقدان از منظرهای مختلف به نقد و بررسی این کرسی پرداختند. بر این اساس دکتر موسوی با نگاه روایی و فلسفه روزداری، دکتر وحیدیان از منظر فیزیولوژی و دکتر سامانی از منظر فقهی به بیان نقدهای خود به این موضوع پرداختند و ارائه کننده نیز به برخی از این نقدها پاسخ داد. 

در پایان جلسه نیز به پرسش و پاسخ و بیان نکات و سوالات حضار در جلسه پرداخته شد.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط