اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

مناظره علمی «بررسی حقوقی زیست شناختی مسئله رحم جایگزین» در دانشگاه سیستان و بلوچستان

مناظره علمی «بررسی حقوقی زیست شناختی مسئله رحم جایگزین» در دانشگاه سیستان و بلوچستان

مناظره علمی با عنوان «بررسی حقوقی زیست شناختی مسئله رحم جایگزین» بصورت مجازی و با استقبال جمع کثیری از اساتید و دانشجویان در تاریخ 99/11/6در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی در این مناظره علمی که با استقبال جمع کثیری از اساتید و دانشجویان برگزار شد دکتر درمحمد کردی استاد ژنتیک و عضو گروه زیست شناسی و دکتر امیرحمزه سالارزایی استاد تمام گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دو طرف مناظره علمی بودند و دکتر حسنی­فر مدیریت مناظره علمی را برعهده داشت.

در ابتدای جلسه دکتر کردی به بیان دیدگاه خود در مورد مسئله رحم جایگزین پرداخت و مهمترین مسئله را با توجه به درنظر نگرفتن جنبه­های مختلف آن، موجب آسیب به مادر و کودک دانسته معتقد بود که باید با توجه به این آسیب­ها نوع نگاه به مادر جایگزین (Surrogate mother) تغییر یابد و از نظر قوانین حقوقی و رابطه کودک و مادر تغییراتی صورت گیرد.

در ادامه جلسه دکتر سالارزایی با بیان آیات و روایاتی نگاه اسلام به مادر، رحم و والد را توضیح داد و اگرچه معتقد بود در قوانین حقوقی جاری در خصوص مادر جایگزین اشکالاتی وجود دارد ولی نقش مادر بیولوژیکی هم نباید فراموش شود و در مسئله رحم جایگزین هر دو این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

فرضیه اصلی ایشان این بود که رحم جایگزین در واقع مادر رضاعی تلقی می‌شود و دو سال شیردهی وحضانت توسط ایشان ولو در جوار مادر ژنتیک توصیه می شود. وی به شدت تجاری سازی رحم جایگزین را ناصواب دانست و معتقد بود نیاز ضروری به وضع قانون نیست و اصول قانون اساسی (اصل4 و 167)، قانون مدنی (مواد 10، 57-11 تا 67-11، 99-11و 975 ) و ماده 55 منشور حقوق شهروندی و ماده 3 و 6 قانون آیین دادرسی مدنی و قانون نحوه اهدای جنین کفایت می­کند.

با شکل گرفتن بحث، هر یک از طرفین مناظره به دفاع و توضیح نگاه خود پرداختند و ادله خود را در این زمینه بیان کردند.

در ادامه جلسه برخی شرکت کنندگان حضوری و وبیناری شامل حجت الاسلام آقا تهرانی، دکتر نعیمی، دکتر اربابی، دکتر احمدزاده به بیان نقطه نظرات خود در این باره پرداختند.

در نهایت اگرچه شرکت کنندگان دیگری هم قصد صحبت داشتند ولی با توجه به طولانی شدن بحث که بیش از 2 ساعت به طول انجامید مقرر شد جلسه دیگری در ادامه این بحث باحضور متخصصانی از رشته های دیگر در هفته های آینده برگزار گردد.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط