اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

کرسی ترویجی «امکان سنجی جمع میان عرفان، برهان و قرآن در حکمت متعالیه و نقد آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی»

کرسی ترویجی «امکان سنجی جمع میان عرفان، برهان و قرآن در حکمت متعالیه و نقد آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی»

کرسی ترویجی «امکان سنجی جمع میان عرفان، برهان و قرآن در حکمت متعالیه و نقد آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی» برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سیستان وبلوچستان، کرسی ترویجی با عنوان امکان سنجی جمع میان عرفان، برهان و قرآن در حکمت متعالیه و نقد آن با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در روز دوشنبه 8 دی ماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

ارائه کننده این کرسی دکتر حسن رهبر از گروه فلسفه و حکمت اسلامی بود و دکتر احمد شه گلی عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران، دکتر ابراهیم نوری از گروه معارف اسلامی و دکتر حمید اسکندری از گروه فلسفه و حکمت اسلامی نقد جلسه را بر عهده داشتند.

در بخش نخست جلسه، دکتر رهبر موضع ملاصدرا در جمع و تلفیق میان فلسفه، عرفان و دین را بیان کرد و ضمن تبیین دیدگاه های مختلف در این زمینه به تشریح دیدگاه خود پرداخت. وی بر این باور تأکید کرد که جمع میان این سه از منظر روش شناختی نه تنها امکان ناپذیر است بلکه چنانکه علامه طباطبایی نیز که خود از زمره شارحان حکمت متعالیه محسوب می شود، معتقد است تلاش برای جمع میان این سه نه تنها ناممکن است بلکه هرچه در رفع اختلاف آن بکوشیم، اختلاف را ریشه دارتر می کنیم. او تأکید کرد که در نظر علامه طباطبایی سه روش فلسفی، عرفانی و دینی همچون اضلاع مثلت اند که هر کس تلاش کند دو ضلع را به هم نزدیک کند ضلع دیگر دورتر خواهد شد. به عقیده دکتر رهبر فیلسوف در مقام فلسفه ورزی باید تنها بر معیار عقل تکیه کند و از تحمیل مباحث فلسفی بر قرآن و آموزه های فلسفی خوداری نماید. به عقیده او ظهور مکتب تفکیک و مخالفت های شدید این گروه با فلسفه و تفسیرهای فلسفی از آموزه های وحیانی از جمله نتایج واکنش برانگیز روشی است که ملاصدرا در نظام فکری خود را آن را به کار برده است.

در ادامه ناقدان با مطرح کردن نقدهای روشی و نظری به بیان نظرات خود پیرامون مطلب ارائه شده پرداخته و ارائه کننده نیز پاسخهای خود را بیان نمود.

در انتها، شرکت کنندگان مجازی نیز پرسشهایی را مطرح کردند که اساتید حاضر در جلسه که مخاطب قرار گرفته بودند به تبادل نظر با مطرح کنندگان پرسش پرداختند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط