اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری سی و سومین كرسي ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

برگزاری سی و سومین كرسي ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

سی و سومین كرسي ترویجی تحت عنوان «بررسی مفهوم نشاط و مولفه های آن در اسلام و مصادیق قابل اجرا در دانشگاه» درمورخ 98/02/30 در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در این کرسی دکتر سید محمد حسین موسوی از گروه علوم قرآن و حدیث در دو قسمت بحث را ارائه دادند که در  قسمت اول از مباحث نظری ایشان نشاط را در لغت و اصطلاح تعریف و در نهایت نشاط را (به حالتی از برانگیختگی، هیجان، سبک بالی، سر زندگی روحی و روانی معنا کرده و ضد آن را (کسل) به معنای ایستایی و سکونت تبیین نمودند).

در ادامه سه مولفه شکل دهنده نشاط را در اسلام که (حرکت، رضامندی، هدف) است توضیح دادند و رضامندی را در دو جنبه تکوین و تشریع توضیح دادند که در جنبه تکوین صبر در برابر ناخوشایندها و شکر درباره اتفاقات خوشایند و در جنبه تشریع رغبت در واجبات و مستحبات و کراهت در حرمتها و مکروه ها تبیین نمودند که همه موارد پیش گفته بر اساس مبانی توحیدی و جهان شناسی و انسان شناسی و دین شناختی استوار است.

در قسمت دوم بحث ایشان به مصادیق قابل اجراء نشاط در دانشگاه که برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری است را مطرح کردند و در چهار جنبه نشاط را تبیین نمودند که عبارتند از نشاط علمی و نشاط سیاسی و نشاط معنوی و نشاط جسمی که برای هرکدام مصادیقی معرفی نمودند.

در ادامه جلسه ناقدان محترم کرسی آقای دکتر خدایار و خانم دکتر رقیبی و برخی از اساتید حاضر در جلسه به بیان نکته نظرات و انتقادات خود در این زمینه پرداختند و دکتر موسوی به برخی از این نقدها پاسخ دادند. در پایان جلسه نیز به پرسش و پاسخ از سوی حضار در جلسه پرداخته شد.

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط