معرفی کتاب و نرم افزار

معرفی کتاب 

   

نام کتاب: معمای فراوانی، رونق های نفتی و دولت های نفتی

نویسنده: ترلین کارل

درباره ی کتاب: نویسنده در این کتاب به بررسی تطبیقی اقتصادهای نفتی و مسئله نفرین منابع در این کشورها پرداخته است. کتاب سرشار از تجربیات کشورهای نفتی در نحوه مواجهه با شوک‌های درآمدی نفت است و نشان می‌دهد چگونه دولت‌های نفتی با افزایش قیمت نفت، فرصت‌های پیش رو را از بین می‌برند و دچار بحران‌های عدیده می‌شونددر جمع‌بندی این کتاب می‌توان گفت کالاها به خودی خود نیروهای سازنده یا مخرب نیستند و قدرت توضیح دهندگی اصلی را فقط نمی‌توان به ویژگی‌های خاص آن‌ها نسبت داد. هیچ کالایی به خودی خود نقش مثبت یا منفی در توسعه ندارد و تأثیر نهایی آن بستگی به این دارد که چگونه آن کالا با نهادهای از پیش موجود تعامل پیدا کند تا نهادهای جدیدی به وجود آورد. به عبارتی تفاوت‌ها در چارچوب نهادیِ موجود است که کالاها درون آن جای می‌گیرند. از این‌رو نتایج ناموفق و شگفت‌آور دولت‌های صادرکننده نفت را جدای از توسعه نهادی آن‌ها نمی‌توان کاملاً درک کرد.

 

 

نام کتاب: تاریخ جهانی نفت(دو جلد)

نویسنده: دانیل یرگین

درباره ی کتاب: بی شک آشنایی با تاریخ نفت، از مقدمات سیاستگذاری در این حوزه است. تاریخی که با مسائلی نظیر شکل گیری شرکت های بین المللی از جمله نقاط عطف این بحث است. کتاب تاریخ جهانی نفت به ترجمه غلامحسین صالحیار و در دو جلد روانه بازار شده است.

جلد اول: از ۱۸۵۹ تا ۱۹۴۵ میلادی که دارای فصول زیر است:

۱-  بنیانگذاران

۲-  مبارزه جهانی

۳-  جنگ و استراتژی

و جلد دوم: از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۱ میلادی که ادامه جلد اول است و دو فصل زیر را در بر گرفته است:

۴-عصر هیدروکربن

۵- نبرد بر سر سروری جهانی

 

معرفی نرم افزار 

نام نرم افزار: Comfar

شرکت مالک: سازمان ملل متحد(یونیدو)

کاربرد: نرم‌افزار کامفار ابزاری برای ارزیابی مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که توسط آن می‌توان شاخص‌های مالی پروژه‌ها را محاسبه و تحلیل نمود و تأثیر تغییرات هر یک از پارامترهای ورودی سیستم را بر فرایند مالی طرح بررسی کرد و در نهایت درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش پروژه، تصمیم‌گیری نمود. همچنین برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان‌سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود.

 

 

نام نرم افزار:Olga

شرکت مالک:  Schlumberger

کاربرد: این نرم‌افزار می‌تواند کلیه الگوهای جریان را به صورت دینامیک پیش‌بینی کند، انتقال بین الگوهای جریان را به دست بیاورد و کلیه پارامترهای جریان مانند افت فشار، دبی جریان فازهای مختلف را در هر نقطه از خط لوله با دقت خوبی محاسبه کند. نرم‌افزار به صورت یک بعدی معادلات ناویراستوکس را حل می‌کند و از معادلات کمکی برای مدل کردن سطح مشترک فازها استفاده می‌نماید.

 

 

نام نرم افزار: Pipesim

شرکت مالک: Schlumberger

کاربرد: نرم افزاری جهت تجزیه و تحلیل سیستم و ابزاری دقیق، سریع و کارآمد برای کمک به تولید است و درک پتانسیل مخزن مورد نظر را در صنایع نفت فراهم می‌کند. نرم افزار  PIPESIM نه تنها مدل جریان ورودی از چند مخزن به چاه بررسی می‌کند، بلکه در ظاهر خط سیر و سطح عملکرد امکانات را برای تولید سیستم اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.