کارگاه ۵

پنجمین کارگاه‏های فناوری نانو با محورهای زیر در تاریخ۲۱ اردیبهشت ماه۱۳۹۴دردانشگاه سیستان و بلوچستان به همت پژوهشکده فناوری نانو و همکاری انجمن دانشجویی نانو و حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه و بانک کشاورزی، در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی، برگزارگردید. در این روز، از ۸:۰۰ صبح الی ۱۹:۰۰ و همچنین بعد از ظهر روز بعد، کارگاههای تخصصی به شرح زیر ارائه گردید:

  • کارگاه نانوقطعات الکترونیکی و نوری (به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه)
  • کارگاه مالکیت فکری و تجاری سازی نانو (به مدت دو ساعت)
  • کارگاه کاربردهای نوین تکنولوژی نانو در صنایع (به مدت یک ساعت)
  • کارگاه انرژی های نو (به مدت یک ساعت و۱۵ دقیقه)
  • کارگاه روشهای سنتز نانوساختارها (به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه)
  • کارگاه روش های آنالیز نانوساختارها (طیف سنجی) (به مدت یک ساعت و ۱۵ دقیقه)

 

به منظوراطلاع‎رسانی به علاقه‎مندان مباحث نانو، اعم ازمحققان، دانشجویان و صنعتگران جهت شرکت در کارگاه‌ها، تعداد زیادی اطلاعیه، پوستر، پیامک و بنر چاپ و در سطح استان سیستان و بلوچستان منتشر گردید.

جمعا تعداد ۱۲۰ نفرشرکت‎کننده از دانشگاه سیستان و بلوچستان و سایر دانشگاههای زاهدان با مراجعه به انجمن علمی دانشجویی نانو دانشگاه سیستان و بلوچستان و پژوهشکده فناوری نانو به صورت حضوری و تلفنی ثبت‎نام و در کارگاه­ها شرکت کردند.

هر یک از کارگاه‏ها توسط یکی از اساتید مجرب دانشگاه سیستان و بلوچستان و همچنین مدعوین از خارج از دانشگاه ارائه گردید. به هر یک از شرکت‎کنندگان در هنگام ورود و اعلام حضور، یک بسته حاوی اطلاعات کارگاه و بروشورهای تبلیغاتی، آخرین شماره ماهنامه فناوری نانو و هدایای دیگری که از طرف بانک کشاورزی ارسال گردیده بود داده شد.

مراسم افتتاحیه با تلاوت آیاتی از قرآن مجید، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و با سخنان مجری و خیرمقدم قائم مقام پژوهشکده آغاز وپس از آن اولین کارگاه تحت عنوان نانوقطعات الکترونیکی و نوری توسط آقای مهندس مرتضی مالکی از ساعت ۸:۴۵ الی۱۰:۰۰ صبح ارائه گردید.

 

 

پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی از حضار، در ادامه از ساعت ۱۰:۱۵ الی ۱۲:۱۵ کارگاه مالکیت فکری و تجاری سازی نانو توسط آقای دکتر داوود محبی کلهر ارائه گردید.

 

کارگاهها در بعداز ظهر با کارگاه انرژی های نو که از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۵ بعدازظهر توسط آقای دکتر برکاتی ارائه گردید ادامه یافت.

 

پس از پذیرایی ، از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۷:۰۰ بعدازظهر کارگاه مفاهیم پایه و کاربردهای نانو در صنایع توسط خانم مهندس اعظم نارویی ارائه شد.

 

 

در ادامه، قسمت دوم کارگاه نانوقطعات الکترونیکی و نوری توسط آقای مهندس مرتضی مالکی از ساعت ۱۷:۰۰ الی ۱۷:۳۰ ارائه شد. کارگاه روش های آنالیز نانوساختارها (طیف سنجی) توسط خانم دکتر دوست محمدی از ساعت۱۷:۳۰ الی ۱۸:۴۵ بعدازظهر ارائه گردید.

 

بدلیل کم بودن وقت، کارگاه روشهای سنتز نانوساختارها به روز بعد موکول گردید. این کارگاه از ساعت ۱۶:۰۰ تا ۱۷:۳۰ بعد از ظهر روز بعد، توسط خانم دکتر فنایی، در اتاق ۵۰۶ ساختمان شماره دو کلاسها برگزار گردید.

 

 

در حین برگزاری کارگاهها، نمایندگانی از طرف شبکه هامون سیستان و بلوچستان از برگزاری کارگاهها گزارش تهیه کرده و با مسئولان و چندی از شرکت کنندگان مصاحبه نمودند که مشروح آن در روزهای بعد از این شبکه پخش گردید.

نظر خواهیهای انجام شده از شرکت کنندگان نشان داد که کارگاهها با موفقیت همراه بوده و از نظر علمی در سطح خوبی قرار داشته است.

درکنار برگزاری کارگاه‎­های نانو، میزی از کتاب ‎ها ومحصولات نرم‎افزاری در زمینه فناوری نانو فراهم گردید که تعدادی از شرکت‎کنندگان علاقمند، سفارش خرید برخی کتب و سی ‎دی ‎های نرم‎افزار را دادند.

برای هر چه بهتر و پربارتر شدن این کارگاه­ها، علاوه بر اعضای انجمن نانو دانشجویی، دانشجویانی از گروه­های مهندسی برق و مهندسی مواد نیز در برگزاری این کارگاه­­ها تلاش بسیار کردند که در همین جا از تمامی این دانشجویان تشکر و قدردانی می­شود.

در خاتمه از معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه که علاوه بر پشتیبانی معنوی از نظر مادی نیز از برگزاری این کارگاه ها حمایت نمودند قدردانی میشود.

همچنین از مسئولان بانک کشاورزی استان سیستان و بلوچستان که با تهیه و ارسال هدایا پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه سیستان و بلوچستان را مورد لطف قرار دادند تشکر و قدردانی میگردد.