تحصیلات تکمیلی


تحصیلات تکمیلی

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری نانو - گرایش نانو مواد

پژوهشکده فنالوری نانو از سال ۱۳۸۹ اقدام به جذب دانشجو در رشته مهندسی نانو مواد در مقطع کارشناسی ارشد نموده است. علم نانو به مطالعه ساختار مواد در ابعاد ميکرومتر و نانومتر، در مهندسي مواد می پردازد. نانودانش و نانوفناوري مبتني بر شناخت ما از ساختار مواد است. از سوي ديگر روش‌هاي توليد و دست‌کاري ساختارها و مواد در صنايع مختلف مانند صنايع رنگ، سراميک، فولاد و .... در مهندسي مواد مورد بررسي و مطالعه قرار مي‌گيرند. با به کارگيري نانوفناوري مي توان اين روش‌ها را بهبود بخشيد و يا روش‌هاي کاراتر و حتي مواد و ساختارهاي جديدي با خواص بهتر طراحي و توليد نمود.

امروزه مهندسي نانو مواد، نقشي کليدي در پيشرفت صنايع فوق مدرن و جديد مانند صنايع هسته‌اي، صنايع انرژي، تکنولوژي پزشکي و کاربرد‌هاي فضاي و نظامي داشته و تحقيقات کاربردي و پايه‌اي‌ در متالورژي و مواد، پيوسته افق‌هاي جديدي را پيش‌روي پيشرفت تمدن بشري‌ گشوده است  .از آنجايي كه مواد، واحدهاي سازنده تمامي توليدات هستند، مهندسين نانو در طيف وسيعي از صنايع توليد كننده به كار مشغولند. درصد بالايي از اين مهندسين در صنايع مربوط به فلز، قطعات الكترونيكي، وسايل حمل و نقل تجهيزات صنعتي كار مي‌كنند. نياز به مهندسين نانو در كار توليد مواد جديد براي مواد الكترونيكي و پلاستيكي رو به افزايش است. بازار کار جديدي که براي اين رشته باز شده شرکت‌هاي نفتي و شرکت‌هاي توابع آن هستند

 

دانشجویان این رشته از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده و از فارغ التحصیلان رشته های مختلف مهندسی و علوم بشرح زیر می باشند:

- مهندسی برق 

- مهندسی مکانیک 

- مهندسی مواد

- مهندسی شیمی

- فیزیک

- شیمی

همچنین در قالب پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد بدون آزمون، این پژوهشکده از بین فارغ التحصیلان استعداد درخشان در رشته های فوق، با توجه به شرایطی که دانشگاه اعلام نموده است نیز اقدام به پذیرش دانشجو میکند.

برنامه دروس

دروسی که در پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه سیستان و بلوچستان برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نانومواد ارائه میشود با توجه به سیلابس مصوب وزرات علوم، تحقیقات و فناوری میباشد که شامل ۳۲ واحد آموزشی  که توسط اساتید مرتبط در دانشگاه سیستان و بلوچستان و یا بصورت مدعو از سایر دانشگاهها و یا پژوهشگاهها ارائه میشود. این دروس تا کنون به شرح زیر ارائه گردیده است:

 

رديف

نام درس

تعداد واحد

۱

ترمودینامیک سیستم های نانو

۳

۲

نانوفیزیک

۳

۳

روش های پیشرفته در شناسایی واندازه گیری خواص موادنانو

۳

۴

نانومواد۱

۳

۵

نانومواد۲

۳

۶

اصول پیشرفته شیمی در نانوتکنولوژی

۲

۷

نانوالکترونیک

۲

۸

نانوکامپوزیت

۳

۹

شناخت نانوذرات وفرایندهای سنتز آنها

۲

۱۰

سمینار

۲

۱۱

پایان نامه

۶